FIFA 09 på Playstation

on fredag den 12. juni 2009



Så fik jeg endelig prøvet det: FIFA 09 på min Playstation 3. Hidtil har jeg spillet det på min Xbox 360, men da den er gået i stykker, og jeg og en ven ville spille FIFA, så måtte vi en tur i Blockhuster og leje det til Sony's underholdningsmaskine.

På forhånd var jeg ret skeptisk - måske en naturlig følge af min forkærlighed for Xbox'en, som jeg dels er vant til at spille på, og dels tilbyder billigere spil generelt. Min skepsis var dog helt og aldeles ubegrundet.

Spillet ligner sig selv som jeg kender det fra Xbox, men det ER et bedre spil på Playstation, i hvert fald rent grafisk. Spillerne, som i forvejen var flotte i Xbox-udgaven, er endnu bedre animeret, spillet er endnu mere flydende, og styringen er endnu mere præcis. Det er nok det mest komplette fodboldspil jeg har prøvet til dato.

På sådan en regnvejrs-torsdag aften var der ikke meget andet at tage sig til end at spille, så vi spillede hele aftenen. Efter flere timers spil stod det dog klart at heller ikke Playstation-udgaven er uden skønhedsfejl. Der er alvorlige problemer med den kunstige intelligens, hvilket der også er til Xbox-udgaven. Til PS er det bare nogle andre problemer, så som at spilleren kan løbe lige forbi bolden uden at tage den til sig (gør han stort set automatisk på Xbox), og så er der en bug med at man kan score fra MEGET stor afstand ved at bruge lob-knappen. Det lykkedes to gange i går at sende den over en keeper som stod helt inde i målet næsten.

Alligevel er det et fantastisk spil, og jeg overvejer stærkt at købe den næste version til PS3 i stedet for Xbox - ikke mindst på grund af online-mulighederne. De officielle lister registreres kun for Playstation-spillere, og det er jo værd at tage med, hvis man vil måle sig selv op imod verdens bedste spillere. At knapperne sidder præcist samme sted som på Xbox er endnu en fordel for mig, idet vi altid spiller på Xbox'en når vi spiller turneringer. Det betyder så ikke noget for styringen i hvert fald.

Så 1-0 til PS3 på FIFA-fronten. Jeg skal have testet nogle flere spil den kommende tid, men først skal jeg have spillet mig igennem mine nye PS3 spil som jeg ikke har til Xbox - Rainbow Six Vegas 2 (som præsenterer en absolut fantastisk grafik!) og HAZE (som er et B-spil af rang, men alligevel fortrinlig underholdning).

0 kommentarer: