Morgentur til Rønnede og Haslev over Gisselfeld

on onsdag den 10. juni 2009

Jeg kørte Tina på arbejde i dag så jeg kunne have bilen, og komme ud og se lidt af landet. Før i tiden kørte jeg rigtig meget rundt på Sjælland på egen hånd, men det er det ikke blevet til meget af det seneste år eller halvandet, så nu hvor jeg er arbejdsløs har jeg besluttet mig for at køre nogle gode ture.

I dag gik turen bagom Rønnede, under motorvejen og over Gisselfeld til Haslev. En fantastisk tur. Vi kørte den gale vej den anden dag da jeg hentede Tina, og da opdagede jeg hvor smukt området "bag" Rønnede i virkeligheden er. I dag kom jeg så tilbage med kamera, men desværre havde jeg ikke opdaget at macro-funktionen var slået til (så jeg først da jeg kom hjem), så billederne er ikke så skarpe som du kunne have været. Nuvel, de er fine nok, og i det her format nok lige så gode som de ellers ville have været.
Gården ovenfor ligger på Eskilstrupvej, og drejer man ned ad Højgårdsvej lige før Eskilstrup, får man dette prægtige skue. Man føler sig nærmest helt hensat til det sydlige Tyskland/nordlige Frankrig på sådan en klar morgen, hvor landskabet bakker sig og naturen viser sig fra sin grønneste side.

Længere nede af vejen findes dette lille smukke hus. Det er nok mere romantisk end det er smukt i virkeligheden, men specielt er det i hvert fald uden tvivl. Fotografiet gør det ikke ret, men det var svært at få det hele med i farten. Stemningen af nordlige alper blev lige kraftigt underbygget :-) Ud igennem landsbyen Borup, som i øvrigt emmer af landsbyidyl, ud på Ny Næstvedvej og under motorvejen, drejede jeg nordpå ad Gisselfeldvej, med det gamle kloster for øje. Umiddelbart før klosteret ligger denne smukke gamle gård - Christianslund - som nærmest skreg på at blive fotograferet, så det gjorde jeg.

I svinget lige før Gisselfeld stod denne gamle kærre og reklamerede for den kommende weekends klassiske motorshow på Gisselfeld. Hvis jeg på nogen måde kan snige mig afsted, så skal jeg over og se det. Nu missede jeg veteranbilshowet på Gavnø sidste weekend jo.

Så ankom jeg til Gisselfeld, som i sig selv er uimodståeligt. Det har gennem hele mit liv været et af de foretrukne udflugtsmål, uanset om det var for at gå tur i parken, spise en let frokost, eller her de senere år besøge Stig og Greg i Orangeriet (de har de mest fantastiske planter - særligt deres duft-pelargonia er unikke) eller tage på Julemarked. Den smukke gamle bygninge på billedet ovenfor, hvor slottet anes i baggrunden, er hjemsted for Peberfuglen. Det er en forretning der sælger de fineste dukkehuse og alt i tilbehør til dem. Absolut et besøg værd i sig selv.

Jeg kunne ikke nære mig for at tage en ordentlig spandfuld stemningsbilleder fra Gisselfeld sådan en onsdag morgen, før regnen begyndte at vælte ned, så her kommer et udvalg.



Jeg sluttede min tur i Haslev, der ligger ikke så langt fra Gisselfeld, hvor jeg gik en tur ned ad hovedgaden endnu før byen var stået op. Guldbageren var dog vågen, og bagerjomfruen var ved at sætte stole og borde op udenfor, så dem satte jeg mig og nød morgenmaden ved. Selvom jeg sad på skyggesiden var det lunt nok - termometeret viste 15 grader her først på morgenen.

Efter turen til Haslev gik det hjem til Martin for at spille et par timers FIFA, som jeg vandt, og derfra bare hjem og slappe af, ordne køkken og hente Daniel. Efter vi havde hentet Tina spiste vi indisk risret og hyggede indtil Daniel gik i seng her for en lille time siden. Rigtig familieaften :-)

0 kommentarer: