Hold nu op...

on søndag den 7. juni 2009


Jeg var ovre at stemme i dag, og som tidligere proklameret her på bloggen satte jeg mit kryds ved Bendt B til Europaparlamentsvalget. Så får vi også ham af vejen ;-)

Jeg stemte også i folkeafstemningen om tronfølgeloven, selvom jeg egentlig synes det er fuldkommen latterligt at afholde netop dén afstemning. Naturligvis skal arvefølgen være lige for mænd og kvinder i 2009, uanset at det nok først bliver relevant i 2070 eller sådan noget, når både Frederik og hans afkom er afgået ved døden. Ingen tvivl om at der skulle kryds i "Ja". Så lang så godt.

Det der egentlig pisser mig af er, at vi ikke i stedet kunne tage en afstemning om det der virkelig er vigtigt i netop denne forbindelse: Skal vi afskaffe monarkiet eller ej?

Vi holder stædigt liv i denne forældede institution, imens tiden og verden omkring den i hastigt tempo løber fra den. Jeg fatter det simpelthen ikke! Den eneste forklaring jeg kan komme frem til, er, at danskerne som helhed er en flok pladderomantikere, der har brug for nationale symboler og institutioner for at kompensere for et galoperende mindreværd, skabt ovenpå nederlag efter nederlag i diverse krige gennem historien, og efter vi blev trynet af tyskerne under den seneste store krig, og dernæst har ageret bangebuks i koldkrigens skygge og sidenhen skødehund for amerikanerne.

At holde fast i monarkiet er omtrent så tåbeligt som at holde fast i Kronen. Begge kroner er omtrent lige værdiløse set i et større perspektiv.

Vi tager, hånd i hånd med blandt andre USA, ud i verden og fører krig, samtidig med at vi prædiker demokrati, frihed og lighed. Det er sgu flot. Så kan vi sige til irakerne at de skal gøre som vi siger, ikke som vi gør, for herhjemme i Danmark, der har vi en institution der er legemliggørelsen af alt det modsatte, af det vi forsøger at pådutte især landene i den arabiske del af verden.

Det danske monarki er symbolet på hykleriet. De står i skarp kontrast til demokrati, frihed og lighed. De er ikke valgt af folket, de er ikke frie til at tale som de vil og de er i hvert fald ikke lige for loven - hverken færdselsloven eller bistandsloven. Jeg skal lige brække mig.

Så er jeg tilbage. Lad os nu få en saglig, brugbar debat omkring monarkiets fremtid, eller mangel på samme. Uanset hvilken værdi kongehuset måtte have for Danmark, internationalt set, så kan vi ganske enkelt ikke længere forsvare at holde liv i det, når vi samtidig med demokrati i den ene hånd og våben i den anden, rejser ud og fortæller andre hvordan de bør gøre.

Dobbeltmoral for lærerens side har vist aldrig rigtig givet pote overfor eleverne - ikke der hvor jeg gik i skole i hvert fald! Efterhånden er Irak jo nærmest et eksempel til efterlevelse for os, og ikke omvendt. De kæmper da i det mindste for lige rettigheder for alle. Det kan man kun have respekt for. Gad vide hvordan de ser på os?

0 kommentarer: