Den svære velfærd...

on onsdag den 29. juli 2009

Nå, så må vi til det. Min kone har været indlagt, som det fremgår andetsteds her på bloggen. Det var frustrerende, som det også fremgår, men på mere end én måde. Lad os bare starte fra en ende af!

Tina tager til vagtlægen på Næstved Sygehus lørdag formiddag. Hun fortæller at hun har voldsomme smerter i maven. Lægen finder ud af at han tidligere har haft vrøvl med nyrerne, og henviser hende med det samme til Nykøbing Falster sygehus, da nyreafsnittet er flyttet dertil.

Det er sådan set fint nok - problemet er bare at det jo langt fra er sikkert, at det ER nyrerne der giver smerten! Tænk her på at Tina er familiemor. Vi har en familie der skal fungere, jeg arbejder om natten, Daniel skal have et sted at sove, og han vil gerne se sin mor. Det er mildt sagt ikke let når hun skal spendere weekenden og lidt til i Nykøbing!

Nå, men lægerne på Næstved Sygehus sender hende i hvert fald til Nykøbing. Der får hun så at vide at det muligvis er nyren, muligvis blindtarmen. De famler i blinde. Jeg underer mig. Var det blindtarmen kunne hun lige så godt være blevet i Næstved!

Nu kommer så det "sjoveste". I Nykøbing kan de åbenbart ikke håndtere deres CT-scanner i weekenderne. Allerede ved ankomsten blev Tina informeret om at hun formentlig først kunne blive scannet mandag. HUL I HOVEDET! Lægen på Næstved Sygehus sender min kone til Nykøbing uden at vide præcist hvad hun fejler, og formelig velvidende om at de ikke kan finde ud af det før mandag.

Det aller værste er, at de formentlig godt kunne have scannet Tina i Næsted selvom det var lørdag. Meget elendig disposition. Havde man gjort det, havde man også fundet ud af at det IKKE var nyrerne der voldte problemer, og så havde situationen for vores familie da været en anelse mindre uoverskuelig.

Nuvel, mandag kom, Tina blev scannet, undersøgt, og man fandt ud af at det var æggestokken der var problemet. Den var snoet, og var vokset fast på bughulen. Det kunne man ved en simpel scanning på Næstved Sygehus have konstateret, inden man begyndte at sende patienten land og rige rundt.

Jeg er ikke imponeret - jeg er SLET ikke imponeret. Endnu engang viser Næstved Sygehus sin evne til at træffe hovedkulds beslutninger på et mildt sagt elendigt grundlag. En smule mere grundighed kunne man ønske sig. Jeg ved ikke hvad det ligner!

Der har været meget snak om at sygehuset i Næstved måske skulle nedlægges, og der har været masser af tunger der råbte imod det. Også min. Nu ved jeg snart ikke. Gang på gang oplever vi den ene elendige behandling efter den anden. Hvis den i øvrigt modbydeligt grimme bygning bliver revet ned og sygehuset nedlagt kan det godt være vi skal køre langt for at ligge på hospitalet (det skal vi jo åbenbart alligevel!), men til gengæld får vi så måske den omsorg og den behandling vi som borgere i det her velfærdssamfund har krav på.

2 kommentarer:

Prikker i luften sagde ...

Ja det er ufatteligt så dårlig en behandling man får som patient. men hvor er vi glade og lettede over at Tina atter er hjemme og i bedring. kh.mor

Irene sagde ...

Dejligt at høre at den lille familie er lutter idyl igen :-)