Aftentur til ødemarken

on lørdag den 1. august 2009

I går aftes besluttede vi os for at gå en aftentur. Vi trængte alle tre til at røre kroppen lidt, og det var ved at være længe siden vi havde gået godnattur med Daniel. Vi besluttede at køre en tur ud til fredskovsarealet bag Kalbyrisskoven - mit yndlingssted på jorden :-)

Derude er der altid garanti for at se en masse dyr, og vi var også heldige i aftes. At stedet er blevet begavet med en flok på, vil jeg tro, små 500 får gør ikke oplevelsen mindre. I hvert fald syntes Daniel de var helt fantastiske, og han rendte rundt efter dem og sagde "Vov!". Ja, okay, de kan da også godt, med lidt god vilje, ligne hunde.


Fredskoven er så dejlig "vild" på en eller anden måde. Området bliver holdt, men alligevel får man indtrykket af rigtig vild, dansk natur - lidt som man kender det fra Bornholm, den jyske hede og markslandet. Her får naturen på mange måder frit spil, og det har givet liv til en masse sjældne arter af insekter blandt andet. Det var dog ikke så meget dem der fangede opmærksomheden på gårsdagens tur - der var det mere de lidt større væsener der var i fokus.

Vi så en hulens masse grågæs nede ved søen derude (søen, som i øvrigt er ved at vokse sammen med en anden nys opstået sø på den anden side af en lille sti), men det var fiskehejren der pludselig lettede, som var det mest fascinerende syn. Gad vide hvor stort vingefang sådan én fætter egentlig har? Det må jeg undersøge! Flot så det i hvert fald ud som den cirkulerede dér på himlen over området, før den forsvandt hen over skoven med det lange næb først og benene strittende bagefter.

Det sjoveste jeg så, men som kameraet desværre ikke fangede, var ræven. Han sad og ventede, lidt i ly bag noget højt græs, da jeg fik øje på ham. Et lille rødt hovede med en hvid snude. Bedst som jeg bad Tina og Daniel kigge derover fór han op, og var i fuldt firspring ind i den tættere beplantning. Så var han væk, men jeg fik et glimt af ham.
Det er sjældent at dyrene svigter i Fredskoven. De er der næsten altid når man kommer på besøg - hejrer, råvildt, gæs, harer og en sjælden gang måren eller ræven. For et par år siden så vi en grævling herude, men jeg tror næppe han viser sig igen.
Det må blive ved ræven, rønnebærerne og alle de andre, og det er heller ikke så ringe endda :-)

0 kommentarer: