Første uge på det nye arbejde

on fredag den 24. juli 2009

Så er jeg efterhånden kommet godt i gang med mit nye job som handicaphjælper, og det går rigtig godt. Jeg har haft nattevagter og dagvagter allerede, hvor jeg har fulgt en rutineret ansat. Det har været kanon. I morgen aften har jeg igen en nattevagt og får den sidste oplæring i brugen af respirator, og kommer så lige ind et par timer søndag for at følge aftenrutinen før jeg skal stå på egne ben og have en vagt alene mandag nat. Det bliver spændende :-)

Manden vi passer er en fantastisk flink fyr. Det var svært at kommunikere i starten, da al kommunikation foregår via staveplade og blink med øjnene. Det skal man lige lære, men nu går det godt. Allerede på min anden vagt kunne vi "tale" sammen. Det er alfa og omega at det fungerer!

At starte som handicaphjælper må siges at være noget andet end det seneste job jeg har haft som Collateral Manager i Danske Bank. Som mit tidligere job i Varmestuen er det nu igen mennesket der er i centrum, og efter to et halvt år med beklagelse på beklagelse over mine jobs i Danske Bank, er jeg omsider ved at indse at arbejdet med mennesker er den rette hylde for mig. Jeg nyder virkelig at være på arbejde igen - præcis som jeg gjorde i de halvandet år jeg var i Varmestuen.

Man kan ikke sammenligne mit nuværende job med noget jeg tidligere har lavet. Personlig pleje helt ned i de mindste detaljer har jeg aldrig tidligere beskæftiget mig med, og nogle af opgaverne har været grænseoverskridende for mig. Alligevel kan jeg konstatere at det har været forbløffende let at vænne sig til den enormt intime omgang med et andet menneske. At jeg har nogle helt fabelagtige kolleger gør selvfølgelig også det hele meget lettere.

Men det er en super sød familie jeg er kommet ind i. Både brugeren vi passer og hans kone har taget mægtig fint imod mig, og det er den slags mennesker man er villig til at gøre en ekstra indsats for. Det gjorde jeg så for eksempel i dag, da jeg med en anden god kollega og kammerat på frivillig basis tog med ud og lavede et kæmpe bål med gamle ting vores bruger ønskede brændt af. Det var rigtig hyggeligt, og tog et par timer her midt på dagen. Jeg motiveres enormt af at se glæden i ansigtet på mennesker for hvem man gør en ekstra indsats - særligt hvis de fortjener det :-)

Jeg tror at det her er en branche jeg på den ene eller anden måde kommer til at være i i lang tid. Det er et fedt arbejde, og jeg er så småt ved at lægge fremtidsplaner i denne her retning - dog har jeg ikke meget lyst til at afsløre omfanget af dem her og nu. Det kommer senere.

Trætte sommerhilsener fra en meget glad handicaphjælper-Peter :-)

2 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Jeg forstår hvad du mener:)
jeg har 2 gange tidligere arbejdet i hjemmeplejen og trods det hårde arbejde og enorme tidspres, så elskede jeg det:)
Det betyder bar noget at man kan gøre en forskel, også selvom man får penge for det..
Lyder som du er kommet et rigtig godt sted hen- det lyder altså også mere spændende end at arbejde i en bank:)

Irene sagde ...

Tillykke med dit nye job, det lyder somom du trives, og det er jo vigtigt for dig, men også for din lille familie...Held og lykke med de "hemmelige" planer. Knus Irene