Kammerater!

on tirsdag den 7. juli 2009

Nu skal det her helst ikke ende med at lyde som et kommunistisk manifest, så jeg starter blødt ud. Der er lokalvalg til november: Husk at stemme!

Med den lille reminder kan vi fortsætte, for jeg er i syv sind med hensyn til kommunalvalget. Lad os tage historien fra en ende af.

Jeg har altid interesseret mig for politik, og da jeg kom i femte eller sjette klasse begyndte jeg at blive parti-bevidst. Venstre var partiet for mig i mange år, og jeg var medlem af Venstres Ungdom i en periode og jeg ska' komme efter dig! Så blev jeg ældre, lærte at stå på egne ben, og blev konservativ. Det holdt så lige indtil jeg fik job i Varmestuen i Næstved, hvor jeg var i halvandet års tid. Der fandt jeg ud af, at hverken Venstre eller Konservative fører nogen som helst form for politik, der med nogen mening kan overføres på de mennesker jeg mødte dernede.
"Enhver er sin egen lykkes smed" - det havde været et mantra for mig i over ti år, og samtidig venstres slogan i en periode. Nu fandt jeg ud af at det var lodret løgn, i hvert fald for nogle. Der findes faktisk mennesker der ikke er i stand til at smede deres egen lykke, og jeg måtte indse at der findes partier, som jeg hidtil havde støttet, der ingen intentioner har om at hjælpe disse mennesker med at smede.

Nå, samtidig er jeg vokset i en noget mikset kultur. Mine forældre er danske, men igennem hele min barndom og størstedelen af min ungdom var mine bedste venner af anden etnisk oprindelse end dansk. Min bedste ven var i mange år iraner, og jeg havde lettere ved at definere mig selv i forhold til de rødder, end mine klassekammerater i folkeskole og gymnasie som var etniske danskere. Med andre ord, så har Dansk Folkeparti aldrig været et emne for mig!

Min tid i Varmestuen fik mig til at kigge længere imod venstre, og en tur til Ruslands hovedstad Moskva i 2003 fik mig til at kigge endnu længere til venstre. Jeg var efterhånden klar over at jeg på ingen måde hørte til hverken hos K eller V, rent ideologisk, og var begyndt at søge helt andre steder. De monumentale levn fra kommunismen, samt de lokale russeres begejstring når talen faldt på tiden før murens fald, fik mig til at indse at kommunismen havde gjort meget godt for russerne også. De havde måske bare haft den forkerte mand ved roret? Kan man skabe en "åben" kommunistisk stat?!? Det kunne være idealet! Måske...

Jeg har stadig ikke fundet mit ståsted. Jeg vil helst ikke betale for meget i skat, men samtidig vil jeg gerne afskaffe Kongehuset, militæret og Folkekirken. Det er sgu svært at finde et parti der matcher, særligt når man også vil indføre beskatning på friværdier ved salg af bolig og så videre og så videre.. mine personlige mærkesager kan vi komme ind på en anden dag.

Nu var det lokalvalg det skulle handle om, og her er jeg også i vildrede. Min intention var egentlig at oprette et website der skulle råbe på forandring. Det er min klare overbevisning at Henning Jensen ikke er den rette mand i spidsen, hvis vi skal have bare en smule fremdrift i kommunen de næste 5-10 år. Hvis man ser på hvordan Næstved som by har udviklet sig de seneste 25 år, så er det skræmmende lidt, hvis man ser på det potentiale, som jeg mener, at byen rummer. Der er simpelthen for lidt kreativitet i det nuværende byråd!

Selv ville jeg hjertens gerne sidde der, og sidste sommer, i forbindelse med en smædekampagne på Axeltorv som vi arrangerede imod Henning Jensen (som del af en god vens 30-års fødselsdag), blev vi kaldt til samtale hos de Konservative.

Min gode ven og jeg tog ud og snakkede med dem i formandens refugium på Herlufsholm. Vi fremlagde vores meninger, og fortalte at vi ikke var bange for at stille os forrest i presse m.m. hvis der skulle deles tæsk ud til det siddende byråd. Vi var sprængfyldte med idéer - de tre aldrende herrer vi sad overfor var lydhør, og virkede begejstrede for udsigten til ungdommelig frækhed i den stokkonservative lejr. Men ak, selvom vi havde en fin dialog, kom der aldrig mere ud af det. De Konservative skulle vende tilbage efter deres sommerferie så vi kunne drøfte situationen yderligere - det gjorde de aldrig. Det forventede jeg faktsik heller ikke, for det er jo netop det der er deres store problem: De er for langsomme på aftrækkeren, og de er for Konservative! Vi kontaktede heller aldrig dem, for en aftale er en aftale, og den slags useriøs adfærd gider jeg ikke spilde mit krudt på.

Men hvad så nu? Jeg skal finde en kandidat jeg kan støtte. Min ven Evals kunne være en oplagt mulighed, men desværre er han konservativ. Jeg leder videre, og holder jer underrettet. I får selvfølgelig også besked når det nye "Vælt Henning" website er i luften - for forandring, det SKAL der til!

Amen.

2 kommentarer:

Irene sagde ...

Jamen Peter....hvorfor søge, du er den rette kandidat, stil op, du har alt det der skal til.
Rigtig godt indlæg fra dig, jeg mener virkelig at du skal gå den vej, måske er det skæbnen der vil det lige nu, tro på det og hop ud i det, vi trænger til nytænkning og ungdom i Næstved, og du er bestemt den helt rette :-)

Petesey sagde ...

Mange tak Irene.. det var søde ord! :-) Og ja, jeg burde nok springe ud i det med begge ben, men det er squ ikke så lige til at slå igennem for alvor når man står helt alene. Mit problem er jo at jeg ikke rigtig føler at jeg passer ind i nogle af de eksisterende lokalpolitiske partier..